Crash d'un bombardier américain, 23 juin 1944
The crew from left to right: Sgt William H. Spindler (tail gunner), S/Sgt Charles H. Crossley (assistant engineer), 2nd Lt Rudolph J. Zebora (bombardier), Sgt Bradford A. Rupe (nose turret gunner), S/Sgt Leslie E. Kraus (radio operator), 2nd Lt Elliot L. Katz (navigator), 2nd Lt Merle J. Thies (co-pilot), 2nd Lt Joseph S. Van Dyke (pilot) All except Katz, who was not on the crew that day, perished on June 23, 1944
This picture shows the crew during its training in the USA, with the exception of Sgt. James R. Glenn (underturret gunner) and Sgt. John E.Snead (flight engineer).
NL
Na de landing te Normandie op 6 juni 1944, voerden zesendertig B-24’s van de 487th Bomb Group die 23e juni 1944 bombardementen uit op twee Duitse vliegvelden te Coulommiers en Juvincourt in Noord-Frankrijk. Op hun terugvlucht naar Engeland over Brussel komen ze terecht in Duitse flak-beschietingen (Flugzeug Abwehr Kanone), waarschijnlijk vanaf het Weststation te Anderlecht. Het toestel 41-28822 van de Van Dyke-bemanning wordt daarbij fataal geraakt door twee granaatinslagen in de geopende bommenruimte. Het toestel ontploft en scheurt in drie stukken die in de bomen van Scheutbos terechtkomen. Alle vliegeniers komen daarbij om, één bemanningslid kan met zijn parachute ontkomen maar bezwijkt kort daarna aan zijn verwondingen. Na de oorlog werden zes van hen herbegraven op het Ardennes American Cemetery te Neuville-en-Condroz, drie werden gerepatrieerd naar de Verenigde Staten.
We vinden in de volgende pdf veel informatie, fotos, getuigenissen en documenten over de missie van deze bemanning, haar leden en de omstandigheden van hun tragische einde. (In Nederlands geschreven): De crash van 41 28822 (1.89 Mo)
EN
That 23rd of June 1944, after the Normandy landings, on the 6th of June 1944, 36 B-24’s of the 487th Bomb Group dropped their bombs on two German airfields in Coulommiers and Juvincourt in Northern-France. On the flight back over Brussels, they were hit by flak, probably fired from the West Station in Anderlecht. The aircraft 41-28822 of the Van Dyke-crew was hit twice by granates in the open bomb-bay and desintegrated. All crew-members were killed, one airman was seen to have bailed out with his parachute but died afterwards of his injuries. After the war, six of the men were re-buried in the Ardennes American Cemetery at Neuville-en-Condroz, three were repatriated to the United States.
You can find in the above attached pdf numerous photos, data, witness reports and official documents concerning the mission of this crew, its membres and the cirumstances of their tragic end. The document is written in Dutch, but most of the info doesn't require a deep knowledge of the language to be accessible.
FR
Après le débarquement en Normandie du 6 juin 1944, trente-six bombardiers B-24 du 487th Bomb Group revenaient d’une mission de bombardement des aérodromes de Coulommiers et Juvincourt, près de Laon. Pendant leur retour vers l’Angleterre, ils sont pris sous le tir de la FLAK allemande (Flugzeug Abwehr Kanone). Deux obus de FLAK tirés depuis la gare de l’ouest ont touché l’appareil de l’équipage Van Dyke de plein fouet, dont un au moins a explosé dans la soute à bombes restée ouverte ; l’avion s’est désintégré au-dessus du Scheutbos. Les neuf membres de l’équipage sont tués sur le coup. Seul un des 9 membres de l’équipage a pu sauter en parachute, mais il n’a pas survécu à ses blessures. Après la guerre, six de ces aviateurs ont été réenterrés au Ardennes American Cemetery à Neuville-en-Condroz, trois ont été rapatriés aux Etats-Unis.
On trouvera dans le pdf ci-dessus de nombreuses informations, photos, témoignages et documents sur la mission de cet équipage, ses membres et les circonstances de leur fin tragique. Il est rédigé en néerlandais.
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